Het bevorderen van regionaal doelmatig voorschrijven van herhaalrecepten bij chronisch gebruik van medicatie (voor geneesmiddelen die extramuraal worden afgeleverd).
1 augustus 2025
Algemene projectinformatie over het transmuraal project “Zinnige en Zuinige Farmaceutische Zorg in Noord-Limburg”
Elke huisartsenpraktijk doet het. Klantgericht als we zijn bedienen we onze patiënten met een recept van alle herhaalmedicatie die hij of zij nodig heeft. Ook als het gaat om de medicatie van de specialist en de patiënt nog steeds onder controle staat van de specialist.
‘Wanneer een patiënt langere tijd onder behandeling is van een medisch specialist die zelf medicatie voorschrijft, dan heeft het de voorkeur dat die specialist ook de herhalingsreceptuur daarvan regelt.’
Deze tekst is terug te vinden in het voorbeeldprotocol van de NHG voor het voorschrijven van herhaalmedicatie. Vanuit het Farmacie Project wordt hier dan ook stevig op ingezet om meerdere redenen:
De ambitie is om, op basis van het uitgangspunt dat elke hoofdbehandelaar (specialist of huisarts) zijn eigen herhaalmedicatie voorschrijft, patiënten vanaf 1 november bij de hand te nemen en te informeren over een nieuwe werkwijze rondom de herhaalmedicatie.
Bijgaand ontvangt u de afspraken zoals deze zijn gemaakt binnen de keten.
Daarnaast treft u een lijst met tips, hoe u kunt omgaan met een patiënt die voor een herhaalrecept naar de praktijk komt.
Ook ontvangt u een voorraad foldermateriaal die u aan patiënten kunt meegeven om hem of haar te informeren over de werkwijze rondom herhaalmedicatie. Deze folders worden ook verspreid via specialisten en door de openbare apotheken. Via het Narrow Casting system zal de informatie over de werkwijze ook gepresenteerd worden aan patiënten.
Tot slot:
De eerste periode zal van alle partijen vragen om bewust bezig te zijn met het herinrichten van het proces. Van de medewerkers van de huisartsenpraktijk zal vooral een inspanning worden gevraagd om goed in beeld te krijgen wie hoofdbehandelaar is voor een bepaald medicijn en de patiënt te helpen zijn weg te vinden in de nieuwe gemaakte afspraken. Uiteindelijk zal, door het toenemend gebruik van het jaarrecept de druk voor zowel de patiënt als de praktijk afnemen.
Bij twee praktijken in de regio zal de implicatie van deze afspraken gevolgd en geëvalueerd worden en indien nodig vertaald naar aanpassingen van de gemaakte afspraken.
Interne afspraken VieCuri Medisch centrum
1. Informeren vakgroepen
Middels een notitie worden artsen (io), andere voorschrijvers en spreekuurassistenten op de hoogte gebracht over de werkwijze en de hieruit voorvloeiende werkafspraken die in het VieCuri gelden.
2. Werkafspraken opnemen in documentbeheersysteem
De werkafspraken worden in het documentbeheerssysteem Iprova opgenomen zodat de werkafspraken makkelijk terug te vinden zijn door werknemers in VieCuri.
3. Verzorgen logistiek proces voor aanvraag folders
Alle poliklinieken krijgen een aantal folders toegestuurd.
Bij de poliklinieken die tot dusver de patiënt terugverwezen naar de huisarts, terwijl de patiënt onder behandeling is van de arts krijgen extra folders.
4. Interne Evaluatie
3-4 maanden na start nieuwe werkwijze wordt een korte belronde gemaakt met de spreekuurassistenten om naar hun bevindingen te vragen.
Tevens worden een aantal specialisten benaderd.
Implementatie Deelproject 1 in de Noord-Limburgse apotheken
Het in de apotheek vastleggen van en herhalen van chronische medicatie op de juiste hoofdbehandelaar.
De aanleiding:
De huidige manier van werken:
Verder werken veel apotheken met medicatie op rol (baxters) of een module voor proactief herhalen. De meeste medicatie in deze modules wordt herhaald op naam van de huisarts, ook al betreft het specialistenreceptuur.
Afspraken en gewijzigde manier van werken:
Bovenstaande afspraken gelden vanaf 1 oktober 2016 voor alle apotheken die lid zijn van Lapco (Limburgse Apothekers Coöperatie)
Stroomschema werkwijze herhaalrecepten in de huisartsenpraktijk per 1 november 2016
stroomschema?
FAQ en Tips bij de implementatie van de afspraken m.b.t. herhaalrecepten
Wat zijn de voordelen van de nieuwe werkwijze?
Naast de op pagina 1 geschetste argumenten rondom veiligheid van farmaceutische zorgverlening, zijn de volgende voordelen te benoemen:
- het voorkomen van onnodig werk (lean);
- de correcte aanspreekbaarheid van voorschrijvers;
- verminderen van de receptenstroom. Apotheek en huisarts kunnen hierdoor efficiënter werken;
- implementatie elders heeft uitgewezen dat het omzetten aanvankelijk vooral een tijdsinvestering is, die zich na een kwartaal zal beginnen terug te verdienen;
- de implementatie biedt de mogelijkheid om onduidelijkheden rondom hoofdbehandelaarsschap op te sporen, bespreekbaar te maken en op te lossen.
Hoe kan ik voorkomen dat mijn patiënt van het kastje naar de muur wordt gestuurd?
Een nieuwe manier van werken heeft een gewenningsperiode nodig. Oók voor patiënten. Daarom is duidelijkheid wel een vereiste. Het is aan uzelf ter beoordeling hoe de patiënt het best geholpen is op het moment dat deze toch voor herhaalrecepten van de specialist in de huisartsenpraktijk aanklopt. U kunt er voor kiezen om de patiënt goed te informeren over de nieuwe werkwijze en dan nog één laatste keer een recept te schrijven voor de medicatie van de specialist, als dit niet anders kan.
Het is niet duidelijk wie hoofdbehandelaar is voor een bepaald medicijn.
Duidelijkheid is nodig. Uiteindelijk is de voorschrijver van een medicijn ook verantwoordelijk. Probeer zo snel mogelijk duidelijk te krijgen of de patiënt nog onder behandeling is van de specialist. Als de specialist gereed is met zijn/haar behandeling, maar niet formeel heeft overgedragen, dring aan op een formele overdracht met de relevante informatie die u nodig heeft voor de verdere behandeling van uw patiënt.
folder?
1 augustus 2026